Lezende school
Een goede taal- leesontwikkeling is de sleutel tot de toekomst. Daarom maken wij extra werk van de taal- leesontwikkeling van de leerlingen: Octant: ‘een lezende school’. Door kinderen veel in contact te brengen met boeken en andere vormen van geschreven taal willen we de kinderen motiveren om zelf lezer en schrijver te worden.
Al in de onderbouwgroepen vinden veel geletterde activiteiten plaats: er worden boeken voorgelezen en nagespeeld aan de verteltafel, er is een boekenhoek en een lees-luisterhoek. Er is materiaal waarmee leerlingen zelf teksten kunnen maken, zoals letterstempels en de tekstverwerker. Het spel geeft aanleiding tot lees- en schrijfactiviteiten (boodschappenlijstjes, kassabonnen, enz.). De leerlingen maken regelmatig zelf boeken en lezen in hun zelf gemaakt boek. Vanuit deze activiteiten ontwikkelen de kinderen hun leesvaardigheid.
In de hogere groepen is er veel aandacht voor verschillende leesvormen en leesmomenten: Voorlezen, boekpromotie, lekker lezen in zelfgekozen boeken en het maken van eigen boeken.