Lezende school
Een goede taal- leesontwikkeling is de sleutel tot de toekomst. Daarom maken wij extra werk van de taal- leesontwikkeling van de leerlingen: Octant: ‘EEN LEZENDE SCHOOL’.
Door kinderen veel in contact te brengen met boeken en andere vormen van geschreven taal willen we de kinderen motiveren om zelf lezer én schrijver te worden.
Al in de onderbouwgroepen vinden veel geletterde activiteiten plaats: er worden boeken voorgelezen en nagespeeld aan de verteltafel, er is een boekenhoek en een lees-luisterhoek.
Het spel geeft aanleiding tot lees- en schrijfactiviteiten (boodschappenlijstjes, kassabonnen, enz.). De leerlingen maken zelf boeken en lezen in hun zelf gemaakte boek. Vanuit deze activiteiten ontwikkelen de kinderen hun leesvaardigheid.
In de bovenbouw is er veel aandacht voor verschillende leesvormen en leesmomenten: o.a. voorlezen, boekpromotie en lekker lezen in zelfgekozen boeken.
De schoolbibliotheek wordt in samenwerking met de Bieb op school en de leerlingenraad omgevormd. Dit schooljaar wordt een leerkracht opgeleid tot taalcoördinator. Samen met de leesmediaconsulent van de Bieb op school maken zij jaarlijks een leesplan om zo het leesonderwijs op Octant naar een hoger plan te brengen.