WERKEN AAN GOED GEDRAG
Sociaal pedagogisch klimaat
Wij werken dagelijks met elkaar aan een goed en veilig schoolklimaat, waar ieder kind zich welkom voelt en gezien wordt. Een veilige omgeving is de basis voor ieder kind om te kunnen leren en zich te ontwikkelen. Voor het creëren van een goed pedagogisch klimaat werken wij actief met SEL (Sociaal Emotioneel Leren als basis, Kees van Overveld), de Gouden weken en volgt het team de scholing van onze gedrag-coördinator.
Sociaal emotioneel leren als basis (SEL)
Sociaal emotioneel leren is het proces waarbij leerlingen noodzakelijke kennis, attitude en vaardigheden verwerven en toepassen, om beter te worden in het omgaan met zichzelf en de ander. Het aanleren van de SEL competenties draagt bij aan het welbevinden van kinderen en is ondersteunend bij een veilig leer- en leefklimaat in de school.
Sociaal emotioneel leren:
· draagt bij aan de vorming van kinderen,
· is van invloed op het welzijn,
· zorgt voor minder probleemgedrag,
· zorgt voor betere leerresultaten,
· verlegt de aandacht van curatie naar preventie,
· zorgt voor een inclusieve klas,
· verbindt school met ouders,
· zorgt voor resultaat!
De Gouden Weken
De Gouden Weken zijn de beginweken van het schooljaar. Deze zijn goud waard om een basis te leggen voor een fijne sfeer in de groep!
Het proces van groepsvorming start na de zomervakantie weer opnieuw. De leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Wij gebruiken deze belangrijke tijd om een goed pedagogisch klimaat in de klas te creëren. Iedere groep maakt ook groepsafspraken met elkaar. Deze afspraken zijn zichtbaar terug te vinden in de klas, zodat iedere leerling hieraan wordt herinnerd (als dat nodig is).
De regels van de school:
Onze schoolregels zijn:
· Wij horen er allemaal bij.
· Wij houden rekening met elkaar.
· Wij mogen allemaal anders zijn.
· Wij zorgen goed voor onze spullen.
Aan de hand van de schoolregels maken de kinderen regels en afspraken voor. Deze worden zichtbaar opgehangen en vormen het uitgangspunt voor het sociaal pedagogisch klimaat in de klas.
Pestprotocol
Op onze school leren kinderen samen te leven, elkaars verschillen te waarderen, te kijken naar eigen gedrag en elkaar te steunen waar nodig. Zo creëren we een positieve en opbouwende sfeer. De SEL-lessen worden wekelijks in alle groepen geven, waardoor kinderen vanaf de kleuters al leren respectvol met zichzelf en anderen om te gaan. Kinderen leren sociale vaardigheden, verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag, oplossingsstrategieën bij pesten en conflicten en bewustwording van de eigenheid van zichzelf.
Wanneer er ernstige incidenten zijn, hanteren wij een pestprotocol.