Een vernieuwende visie op leren en onderwijzen
Als kinderen gemotiveerd en betrokken zijn, leren ze beter. Daarom prikkelen wij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen.
Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO)
Wat is ontwikkelingsgericht onderwijs? Elke school en elk type onderwijs is toch gericht op de ontwikkeling van het kind? Dat klopt. Een OGO school zoals ICB Octant doet dat alleen net even anders dan een reguliere school. We brengen de buitenwereld de klas in.
ICB Octant vanuit het OGO principe en we zijn aangesloten bij de Vereniging OGO.
Thema's die kinderen aanspreken
In ontwikkelingsgericht onderwijs wordt er gewerkt met thema's die gemiddeld zes tot acht weken duren. Thema's passen goed bij de belevingswereld van de kinderen, denk aan brede onderwerpen als mode, regels en afspraken, huisdieren, de politie, spellen, de dokter en het heelal.
Starten door de nieuwsgierigheid te prikkelen
Een thema beginnen we altijd met een startactiviteit, om de kinderen 'aan' te zetten. Een act of toneelstukje op het schoolplein, door de leerkrachten bijvoorbeeld. Of met een uitstapje naar een museum, bibliotheek of fabriek - iets wat te maken heeft met het thema. Ook nodigen we gasten in de klas uit en maken we gebruik van video's, foto's, voorwerpen en verhalen om het thema tot leven te brengen en de interesse van de kinderen te wekken. Vaak ontstaat de invulling van het thema op basis van wat de kinderen er over weten, wat erover in de klas ter sprake komt en waar de kinderen graag méér over willen weten.
Het thema vormt een rode draad in de lesstof
Het thema vormt de basis voor de uitwerking in de klas. Vervolgens wordt het geïntegreerd in het reguliere schoolcurriculum. We lezen teksten over het onderwerp en maken bijvoorbeeld staafdiagrammen om inzicht te krijgen. Door ook de spel-, constructieve-, beeldende- en gespreksactiviteiten erop aan te passen, gaat het thema steeds meer leven.Kinderen worden uitgedaagd om zelf op onderzoek uit te gaan en informatie te verzamelen over het thema door middel van bijvoorbeeld interviews, enquêtes of experimenten. Er worden mensen met kennis over het onderwerp uitgenodigd of we gaan ergens heen of langs voor gastlessen en workshops, zoals ouders, experts en vakmensen. We doen een beroep op de creativiteit van onze kinderen, net als samenwerking en probleemoplossend vermogen.
De activiteiten zijn passend bij het niveau van de klas en op individueel niveau. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen op hun niveau activiteiten aangeboden, terwijl kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong weer aan andere opdrachten werken die hen voldoende uitdagen.
Afsluiting thema
Het thema eindigen we met een afsluitactiviteit, ook weer door de kinderen bedacht en uitgewerkt. Denk aan:
- een toneelstuk opvoeren, lied schrijven, kunstwerk maken of een tentoonstelling inrichten
- een winkeltje waarin iets wordt verkocht
- een restaurant opzetten en echt eten koken en serveren aan ouders
- een high tea organiseren waarbij de kinderen de ouders uitnodigen en serveren
- een zelfgebouwde hut om te laten zien hoe ze overleven in de natuur
- een kapsalon starten waar ouders geknipt mogen worden (op vrijwillige basis)
Hoe maken we het waar?
Bij ontwikkelingsgericht onderwijs zijn onze leerkrachten verantwoordelijk voor het ontwerpen van thema's en kernactiviteiten. De meesters en juffen ontwerpen spelactiviteiten die uitnodigen tot verkenning en expressie en vaak ook een probleem bevatten, zodat kinderen worden uitgedaagd om oplossingen te vinden. Rollenspel speelt een belangrijke rol, omdat kinderen zo spelenderwijs leren zich te verplaatsen in andere personen en situaties.
Bij OGO is de leerkracht niet alleen een aanmoediger, maar ook een deelnemer aan de activiteiten. Ze zoeken voortdurend naar mogelijkheden om de activiteit te verdiepen en te verbreden.
OGO is uitdagend voor de leerlingen en voor ons als team van Octant. Daarom zijn/worden wij extra geschoold, volgen we specifieke trainingen en krijgen we begeleiding bij het uitwerken van de thema’s. Zo zorgen wij voor uitdagend onderwijs!